Rubriek: Verspaning

Nieuwe Unisign CNC machine bewerkt achterassen in één opspanning

Unisign Machine Tools heeft een revolutionaire nieuwe CNC machine ontwikkeld voor de truckindustrie: de UNIAXLE. Een speciaal CNC bewerkingscentrum dat gelaste én gegoten achterassen in één keer kan bewerken. Het verbetert de nauwkeurigheid en kwaliteit van achterassen. Het productieproces wordt bovendien sneller en kosteneffectiever.

Bij de ontwikkeling van de UNIAXLE is Unisign erin geslaagd het optimum te vinden tussen nauwkeurigheid, snelheid en stabiliteit. In een vrachtwagenachteras zitten veel functionaliteiten, waardoor er allesbehalve sprake is van rotatiesymmetrie over de lengteas. Bij het uitvoeren van bewerkingen zoals het draaien van astappen treedt daarom een grote onbalans op. Normaliter vraagt dit om een verlaging van de bewerkingssnelheid. Maar bewerken op een laag toerental heeft een negatief effect op de bewerkingstijd en de verspaningscondities. De UNIAXLE betekent nauwkeurig én snel bewerken zonder compromissen.

Innovatieve bewerkingskop draait om as

Bij de UNIAXLE-machine zijn snelheid en nauwkeurigheid niet langer afhankelijk van elkaar. Dat komt door de nieuwe technologie die Unisign in deze machine toepast. Uniek aan de UNIAXLE is dat niet de achteras in de machine ronddraait, maar het snijgereedschap om de achteras draait. De bewerkingskop die men hiervoor gebruikt is een innovatie van de eigen R&D-afdeling. Fabrikanten kunnen hierdoor met hoge snelheid en zeer nauwkeurig achterassen bewerken.

Simultaan frezen en draaien

Naast de unieke draaikop heeft de UNIAXLE ook een freesspil. Alle draai- en freesbewerkingen aan de achteras worden simultaan uitgevoerd. Terwijl aan de ene kant een astap wordt gedraaid, wordt aan de andere kant bijvoorbeeld de flens gefreesd. Nog een voordeel: via de rotatie-unit wordt de achteras 90 graden gedraaid. Zo kan de freesspil ook bewerkingen uitvoeren op de banjo van de achteras.

Minder handling, minder fouten

In een productiestraat met verschillende bewerkingsstations vinden relatief veel handelingen plaats. Het veelvuldig oppakken, verplaatsen en weer opnieuw opspannen van achterassen heeft invloed op de doorlooptijd én nauwkeurigheid van de bewerkingen. Hoe minder handling, hoe hoger de proceszekerheid. Ook dat is een belangrijk voordeel van de alles-in-één-bewerking op de nieuwe UNIAXLE machine.

www.unisign.com

Dit bericht delen?